Rita Marley és Hettie Jones
Bob Marley
A lehetőségek
…Amikor például Bob bemutatott pár idősebb rasztának, néhány találkozás után megértettem, hogy hogyan gondolkoznak, és meggyőződtem arról, hogy igazat szólnak. Az egész olyan hihetőnek tűnt; nemcsak a füvezésről szólt, sokkal inkább egy filozófia volt, amely magában hordozta a történelem nyomait. És ez volt az, ami igazán felkeltette az érdeklődésemet. Az a történelemszemlélet, amelyről annak idején nem tanultam az iskolában.”…
A rastafarizmusról
A rasták nagyon vallásos emberek. Vallásuk alapja a kereszténység, s útmutatójuk a Biblia.A rasták elképzelése szerint ha fehér embernek fehér istene van, akkor a feketéknek is van saját, fekete istenük, akit Jah-nak hívnak. Az igazi rasták csak vegetáriánus ételeket fogyasztanak, minden fuszer /só, bors.../ mellozésével, és inni is csak természetes italokat, elsosorban teákat isznak, melybol kitunik, a rasta vallás egyik legfobb alapeszménye, a természet tisztelete, és a természettel való harmónia.
A rastafarizmus nevét Ras Tafariról, Haile Selassierol I. -ról kapta, aki Etiópia császára volt /nem mellékes tény, hogy a Bibliai Dávid királynak egyenes ági leszármazottja/. A rasták benne látták az élo fekete istent. Ras Tafari nem volt rasta, csupán egy igen vallásos keresztény ember, aki társadalmi rangja ellenére nem feledkezett meg az elesettekrol, a szegényekrol. Selassie halálakor az egész rasta társadalom megrendult, és nem akarta elhinni, hogy meghalt az istenük, s úgy vélték, hogy mindez csupán a média cselszövése, babylon megtéveszto ármánykodása. Selassiet halála után sem feledték a rasták, s O úgy él tovább, mint aki a császárnével Zion hegyének /ahol majd a végítélet napján a zsidók és a keresztények újra egyesülnek/ legmagasabb csúcsán ülve várja az igazság órájának eljövetelét, s akkor alászáll, és ismét a rasták élére áll. Ras Tafari oroszlános gyurujét Bob Marley örökölte. A rasták jelképrendszerében az oroszlánábrázolás Selassiet jelképezi, a nagy császárt,Júda hódító oroszlánját,a mindenség királyát, míg az Etióp trikolor zászló színei a vörös a mártírok vérét, az arany az anyaföldet míg a zöld Etiópiát jelképezi. A rasta jelképek között még a fekete szín is megjelenik, mely a rasták borszínét, és fekete Afrikát szimbolizálja. A rasta hajviselet is szimbólum, Judea oroszlánának szimbóluma.
A rasták legfobb célja a tökéletes életvitel, mely harmóniában van a természettel, valamint a Babylon elleni küzdelem fel nem adása semmi áron. Babylon a feketék elnyomását, a globalizációt jelképezi. A rasták nem fehérellenesek, csupán egyenrangú bánásmódért küzdenek. A Jamaicai rasták 98%-a afrikai származású, így a fo célok sorában az Afrikába, Etiópiába való visszatérés a legfobb.Erre a célra Jah Ras Tafari még életében egy nagy földterültet kijelölve a hazatéro rastáknak adományozott , de eltekintve pár családtól nem nagyon telepultek vissza Jamaicából, mivel inkább szellemi mint fizikális visszatérésrol van szó a rastafarizmusban.
Etióp Afrika szerepe
Afrikát, különösen Etiópiát a rasták földi mennyországnak tartják. Nem hisznek a halál utáni életben, vagy a pokolban, mint más vallások. Hiszik, hogy Jah küld egy jelet, és segít a feketéknek visszatérni Etiópiába, az anyaföldjükre. Jóllehet Selassie előbb halt meg, minthogy ez létrejöhetett volna, de a rasták Afrika iránti vágya nem csökkent. Etiópia a raszták paradicsoma a Földön. Nyelvükön úgy nevezik "Zion". Itt nincs túlvilág vagy pokol, ahogy a keresztények hiszik. A raszták úgy hiszik, hogy őseik vétkeztek Jah (Isten) ellen, és ez vitte őket rabszolgasorsba a nyugati világban.
"Mikor hallom egy korbács csattanását, megfagy a vérem,
visszaemlékszek amikor rabszolgaszállító hajókon
kegyetlenkedtek a lelkivilágunkkal."
/Bob Marley/
Garvey főleg Vissza Afrikába mozgalom (Back-to-Africa) előmozdításával tett szert hírnévre, amely az Afrikából behurcolt embereknek ígért őshazájukba való visszatérést. A mozgalomból később több másik bontakozott ki, a Nation of Islamtól kezdve a Rasztafári mozgalomig, amely prófétának kiáltotta ki Garveyt. Garvey szerint az afrikai származásó emberek feladata Afrika „megváltása” és az európai gyarmatosítók kiűzése.
Garvey és a raszták
A rasztafariánusok Garveyt prófétának tekintik, néha még Keresztelő Szent János reinkarnációjának is. Ez részben annak köszönhető hogy az 1920-as években gyakran hangoztatta: "Look to Africa, when a black king shall be crowned for the day of deliverance is at hand!"
Eszméi nagy hatással voltak a rasztákra, akik minden állítását Hailé Szelassziéra vonatkozó próféciának tekintették.
A korai raszták csatlakoztak a jamaikai Back-to-Africa mozgalmához. A korai mozgalomra hatással volt az Afro-Athlican Church független rasztapárti mozgalom is, amelynek vallási nézetei a Holy Piby című könyvben voltak összefoglalva – ez is prófétának tekintette Garveyt.
Ebből következik, hogy a rasztafariánus mozgalom tekinthető a garveyi filozófia leszármazottjának is. Nézetei nagy hatással voltak a rasztákra ls gyakran hallhatók a reggae zenében.
I. Hailé Szelasszié
Etiópiában 1928. október 7-én Ras Tafari Makonnent császárrá választották, illetve a királyok királyává 1930. november 2-án vált a császárnő halála után. Nevét ezután Haile Selassie I -re változtatta. Haile Selassie, Dávid 225. utódjának, valamint Salamon király és Sába királynő örökösének számít.
Az eseményt Jamaikában Garvey hívei jelzésnek vették: "eljött a fekete király?" – kérdezték sokan. Nem kevesen voltak, akik Garvey jóslatainak beteljesülését látták Haile Selassie-ben, és istenként tisztelték. Megalakult egy vallásos csoport, mely magát a császár polgári neve után, "Rastafarians"-nak nevezte. Többek között azt is vallották, hogy a feketék az ősi izraeliták reinkarnációi, hogy Haile Selassie az élő isten, hogy Etiópia a menyország, hogy Jamaika maga a pokol valamint, hogy a feketék a fehéreknél magasabbrendüek, és hamarossan ők fogják a világot irányítani, továbbá, hogy a császár és Isten, Haile Selassie a közeljövőben kezdeményezni fogja visszavándorlásukat Etiópiába.
A Rasztafári vallás rengeteg követőre talált a gettókból, hiszen rengeteg feketének vissza adta az önbecsülését, és a reményét egy szebb jövőre. Az Afrikába álmodott visszatérés azonban soha nem következett be mivel Haile Selassie személyesen végül csak 1966 -ban látogatott el Jamaikára, ahol százezrek várták jövetelét. Haile Selassie meglepetésre azonban nem nyilatkozott sem a Rasztafárizmusról, sem saját isteni mivoltáról. Elterjedt a hír, hogy a császár titokban ennek ellenére egy komunikét adott át néhány jeles raszta-vezetőnek, miszerint a visszatérésre csak akkor kerülhet sor, ha Jamaika először felszabadítja magát a neokolonializmus rablásai alól.
Ezzel a Raszta-vallás egy konkrét pontja – miszerint a visszatérés oldja majd meg az élet problémáit – megsemmisült, hiszen az Afrikába való visszatérés egy meg nem nevezett távoli időpontra tolódott. Pár évvel egy palotaforradalom után, 1975. augusztus 27-én, hatalom nélkül, megalázottan hunyt el Haile Selassie. A jamaikai rasztákat ez azonban nem zavarja, szerintük "you nuh cyan bury Jah (you can't bury Jah)", azaz, Jah-t nem lehet el temetni.
"A rastafari egy forradalmár dolog
Nem lesz intim és nem tűri el, hogy megvegyék
Egyedül harcol a zenéjével"
/Bob Marley/